חיפוש

כאבי שרירים לאחר האימון תופעה נחוצה באמת ?

No pain = No gain?

התשובה לכך מעט מורכבת כמו תמיד…

הרבה מתאמנים שמתחילים תוכנית אימונים בחדר הכושר או בסטודיו נוטים לקשר בין כאב (כזה שנוצר בעיקר לאחר האימון) לבין ההנחה לפיה הכאב מעיד על אימון אפקטיבי.

בואו ונבחן האם בהכרח יש הקשר בין הדברים…

כאשר מדובר על כאב בקונטקסט שמוצג צריך לבדל ולהבין שהכוונה לכאב לאחר האימון (DOMS – delayed onset muscle soreness) המכונה באנגלית

אם אתם חשים בכאב במהלך האימון בעת ביצוע התרגילים, אתם אולי חווים כאבים כגון: כאבי פרקים, כאבי עצמות, פגיעות ברצועות או בגידים, וההמלצה ברוב הפעמיים תהיה לסגת ולפנות ליעוץ רפואי מתאים עקב כך שכאבים אלו עלולים להחמיר במידה ונתעלם.

אז בואו נתייחס לDOMS

(DOMS מתרחש בעיקר כאשר מוצג בפני הגוף גירוי חדש או אצל אינדיבידואליים אשר לא היו פעילים במשך תקופות זמן ארוכות (MacIntyre, DL. et al. 1995).

עבור מתאמנים מתחילים, ל-להתעורר בכאב יש לרוב קונוטציות שליליות ומדאיגות, במיוחד אם לא מודעים לכך ולא מבינים את הסיבה לכאב.

עם זאת, עבור חלקנו המתאמנים המנוסים יותר, לא אחת נתקלתי בתענוג וציפייה לכאב, שכן עבורנו זו אינדיקציה פסיכולוגית לפעילות גופנית טובה ועבודה קשה.

עכשיו (DOMS) אולי אינדיקטור עבורנו מבחינה פסיכולוגית, אבל מה לגבי פיזיולוגית?

הרבה מתאמנים מגיעים לאימון עיצוב וחיטוב הגוף ובטוחים כי ההרגשה של הכאב כנראה משפיעה על בנייה של מסת שריר…

אך האם ניתן להשתמש בכאבי שרירים (DOMS) כמדד כדי להצביע באופן אמין עד כמה האימון שלנו היה מוצלח?

במקור התופעה נחשבה לנגרמת כתוצאה מהצטברות של חומצת חלב ופסולת מטבולית שמקורה באימונים, אך כעת זה הופרך במידה רבה. ולמרות שהמנגנון המדויק עדיין לא מובן היטב, אנו יודעים כעת ש-DOMS הינה כנראה תגובה דלקתית למיקרו-טראומה ברקמת החיבור הנגרמת מאימון גופני.

אז, בידיעה כי DOMS הינה תגובה הנגרמת על ידי טראומה ונזק לשריר, האם אנחנו יכולים להסיק כי-כאבי שרירים מאוחרים יובילו ליותר אדפטציות?

ובכן לא, על פי הספרות העדכנית כרגע

כאבי שרירים לא בהכרח תורמים לעליה במסת שריר.

ויש מספר מחקרים אשר השוו בין קבוצות שונות של מתאמנים שחוו DOMS לבין מתאמנים שלא חוו ולא ניתן היה להצביע על הבדלים כלשהם כאשר זה נוגע לפיתוח כח או כאשר זה נוגע לבניית מסת שריר.

ה"טיפול" הכי טוב בכאבי שרירים מאוחרים הוא במניעתם.

כמובן שתמיד אמליץ להיוועץ באיש מקצוע מתאים על מנת ללוות אתכם לעבר המטרות שלכם

לצורך הדוגמא עבדכם הנאמן מעביר שיעורStrength  בסטודיו Motive8

במהלך שיעור הסטודיו ניגע במגוון מרכיבי כושר שיועילו רבות למתאמנים וכמובן נעשה זאת תוך ניהול עומסים נכון.

במידה ורלוונטי עבורכם או עבור בן משפחה תוכלו לחייג אלינו – 0559857988

ונשמח לעזור בדרך לחיים איכותיים

אז לסיכום עד כמה שזה היה יכול להיות שימושי להשתמש ב-DOMS כדרך למדוד את הפרודוקטיביות של האימון שלך, זה לא אמין וגם מאוד לא מדויק.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

הישארו בקשר!
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם